Pages

Saturday 20 October 2012

La TaHzAn..Jangan Bersedih


Assalamualaikum sahabat-sahabatku sekalian...

Ya Allah Ya Rahman Ya Karim..sesungguhnya Allah itu maha pengasih kepada hambaNya..Janganlah kamu berduka di saat ujian datang menimpa kamu..Kembalikan semangatmu wahai sabahat..Allah menemani setiap saat jika kamu mendekatiNya..InsyaAllah, janji Allah itu pasti..

Siapa yang tidak punya masalah hidup di dunia ini. Dunia adalah tempat perjudian..kita semua berjudi masa depan kita. tersilap langkah jauh lah tersasar...Sahabat, aku di sini menulis bukan kerna nama...namun aku menulis atas dasar perkongsian pengalaman bersama kamu wahai sahabat. Berkongsi apa yang aku rasa, apa yang aku lakukan untuk mencari ketenangan...

Jauh mana pun kita terpaksa melangkah, besar mana pun permasalahan kita, ingatlah, bahawa Allah menjadikan sesuatu itu dgn 1001 sebab. Dari Dia kita datang, maka dengan Dia lah kita kembali. Jadi, ke mana pun kita pergi, apa pun yang kita lakukan, hanya Allah teman sejati kita. Hanya kepada Allah kita berserah selepas penat kita berusaha..

Jika kamu ditimpa masalah, ingatlah, masih ramai lagi manusia lebih menderita ditimpa musibah di luar sana berbanding kamu..

Sebelum ini, aku seorang yang tidak kuat semangat..sejak kecil, dugaan tak pernah henti menimpa aku dan keluarga..sehinggalah sekarang, x pernah putus masalah harus aku hadapi..kalau dulu aku sentiasa bersangka buruk terhadap dugaan yang dtg, tp kini aku insaf, aku kuat menghadapi apapun, satu demi satu masalah terlerai..usaha, tawakal tu aa'lallah...walaupun x sepenuhnya masalah aku selesai, sekurang-kurangnya, jiwa aku bertambah tenang menghadapinya. Positifkan minda, yakinlah bahawa satu hari nanti, atas kepayahan ini, ade kebahagiaan menyusul..

Bukakan hati kita mencari keredhaan Allah dunia dan akhirat..kalau dulu aku segan untuk menutup auratku, tapi kita aku x malu menjadi muslimah yang dituntun Allah..Islam bukan nama, tapi pengertian Islam meresap masuk ke dalam hati..merayu keampunan, memohon kebahgiaan..hanya Allah akan memberi kita kebahgiaan itu..yang kekal di sini atau di akhirat kelak..

Kalau dulu aku takut untuk berhijrah, kerana tiada kekuatan, kerana takut tidak mendapat tempat bekerja, namun, masih ada rezeki yang Allah beri walaupun aku menutup aurat bertudung..Alhamdulillah, ketenangan ini yang kucari, menjadi diri aku sendiri...menjadi muslimah Islam yang sejati, walau belum sepenuhnya di pandangan mata umum...sehari demi sehari aku akan cuba memperbaiki diri..

Kerana kesusahan dan kepayahan itu lah, aku menjadi seorang wanita yang kuat, berdikari dan berfikiran positif sekarang ni..Sahabatku, aku memahami penderitaan yang kamu tanggung..tapi, aku yakin, jika kau sama sepertiku, mengejar kebahgiaan di akhirat juga, maka kau akan bertemu kebahgiaan yang kau cari..

Janganlah kau bersedih wahai sahabat..kehilangan rakan2 di kala kesusahanmu, adalah kehilangan bala dlm hidupmu, maafkan lah mereka..sesungguhnya hidupmu hanya kehilangan rakan2 senangmu..tapi tahukan kau, kau menjadikan Allah sebagai kekasihmu, Rasulullah sebagai idolamu, itu lah kebahgiaan sebenar-benar kebahgiaan..InsyaAllah..

Wallahua'lam..

Dari Penaku..

Siti Honeyza...

No comments:

Post a Comment