Pages

Sunday 28 October 2012

MeNgApA SuKaR MeMoHoN MaAf & MeMaAfi sEsAmA KiTa


Assalamualaikum...

Hari ni rasa nak menulis lagi..saya bukan blogger, tapi dari dulu saya suka meluahkan sesuatu dengan menulis. Saya menulis bukan dalam diari, saya tiada diari. Saya hanya menulis dalam kertas..habis menulis, saya terus buang, atau letak merata-rata. Dengan cara tu saja dapat saya kurangkan segala bebanan yang bersarang di kepala. 

Saya terpanggil nak kongsi cerita dengan semua orang..tanya hati kita semua, mudah tak kita memohon maaf dengan orang atau memaafkan orang lain yang membuat kesalahan terhadap diri kita??tanya hati anda semua..kalau anda tanya saya, saya memang mudah memaafkan orang lain, dan saya juga mudah memohon maaf walaupun kadang-kadang saya yakin saya tidak bersalah. Saya tahu harga maaf terlalu mahal buat kita. Tapi kekerasan juga bukan penyelesaian...

Saya pernah difitnah mcm2 dengan beberapa orang teman, baju saya yang sgt cantik dan mahal (kain hantaran bertunang) pun pernah digunting orang teman yang sgt dengki pada saya masa tu..tapi, alhamdulillah, bila saya memaafkan perbuatan mereka, saya jadi lebih tenang, malah sehingga kini saya masih baik dengan mereka..hanya salah satu cerita dari saya, bukan nak share cerita saya yang dah lapuk, tapi saya nak share macamana saya mendapat kekuatan untuk memaafkan semua orang yang pernah menyakiti mengkhianati hidup saya dari dulu sampailah sekarang.

Alhamdulillah..saya mudah mohon maaf dengan orang, tapi tak bermakna kita mohon maaf banyak kali, kita mudah mengulangi kesilapan itu lagi. Samalah dengan mudah memaafkan orang, tak bermakna kita ingat dia mudah buat silap lagi dengan kita. Jangan lah kita sentiasa berperasangka buruk terhadap orang, berfikirlah positif, berbuat baik sesama manusia. Itu adalah kebahgiaan sebenar kehidupan. Anggun di hadapan Allah, cantik di mata manusia. Apabila sifat-sifat terpuji Rasulullah s.a.w menjadi ikutan kita, maka semua orang akan menyenangi kita, insyaAllah kita tidak akan ada musuh. Ke mana pun kita pergi, orang akan menyenangi sikap kita.

Bagaimana kita nak mendapatkan sikap mudah memaafkan dan memohon maaf sesama manusia. Mudah rasanya, dapatkan hati yang bersih, sihat tanpa penyakit. Penyakit yang saya maksudkan di sini ialah hati yang sihat dari sikap dengki, bersih dari busuk hati terhadap orang lain, lembut hati memaafi dan memohon maaf. Bagaimanan kita boleh mendapat hati yang bersih, sihat, dapatkan fadhilat-fadhilat solat. Tiangnya adalah mendapat kesempurnaan di dalam solat, insyaAlla, dapatlah kita fadhilat dari bersolat. Kalau solat kita betul jiwa kita tenang, hati kita terhindar dari sikap iri hati, dengki, baran, keras hati, maka dengan ini, hati kita mudah bersimpati dengan orang lain, mudah  lah kita memaafkan kesalahan orang lain walau sebesar mana pun kesalahan itu.

Bagaimana kita nak mendapatkan fadhilat2 solat tu..pokoknya hanya solat yang betul. Menjaga solat dai awal kita berwuduk. Bayangkan kalau wuduk kita cincai boncai, apakah solat kita sah. Terima atau tidak diterima ibadat kita, wallahualam, hanya Allah boleh tentukan. Kita tidak dapat menilai, tapi kita sebagai hambaNya, alang-alang buat ibadat, biarlah mendapat ibadah yang tinggi darjatnya. Samalah macam, alang-alang basah ambil wuduk, wuduk lah dengan sempurna. Ala 5 minit je pun amek wuduk...kita semua maklum, wuduk bermakna kita meratakan air ke bahagian2 tertentu anggota badan. "Meratakan" ye bukan mengalirkan air..maknanya ratakanlah air dgn tangan kita, bukan halakan air tu...itu salah satu cara berwuduk dgn betul..selebihnya, byk info kita boleh belajar dari internet atau buku. Type je cara-cara berwuduk dengan betul..saya rasa kat link you tube ni membantu..amat lengkap steps berwuduk..
                          http://www.youtube.com/watch?v=9qjsTqc2lVE&feature=related

Apabila kita sudah mendapat wuduk yang sempurna, lakukan lah ibadat dengan sempurna. Pada saya bila mulut berbicara membaca doa, maka hati turut menyelami makna bacaan2 kita, baru lah dapat solat yang kusyuk..itu apa yang saya buat untuk mendapat kan solat yang kusyuk. Menjaga bacaan al-Fatihah juga sangat penting untuk mendapat solat yang sempurna. Mohonlah pada Allah di dalam doa kita dengan bersungguh-sungguh. InsyaAllah, Allah maha pengasih terhadap hamba2Nya yang bersungguh-sungguh memohon sesuatu dariNya. 

Tiangnya di sini, adalah solat. terjaga solat maka dapatlah kita menghindari diri dari sikap2 tercela dan terpelihara sikap mulia dalam diri kita. Jadikan sunnah Rasulullah s.a.w sebagai ikutan dalam kegiatan seharian kita. Semoga Allah s.w.t menjadikan kita hamba2Nya sebagai orang yang menyintai Rasulullah s.a.w. Amin... 


Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


No comments:

Post a Comment